Home Over mij Instrument Muziek Bands Lessen Foto's Links Contact Humor

Waarom speciaal folklessen?

Nederland is een land dat niet veel meer met haar traditionele muziek opheeft. Hoe kan het dat het deze eens rijke traditie achter zich heeft gelaten? De volksmelodieën die we nog hebben, zijn in het algemeen verworden tot kinderliedjes, en die kom je eigenlijk na de kleuterschool de rest van je leven niet meer tegen (totdat je zelf kinderen krijgt natuurlijk ;-) ).

Dit is erg jammer, want folk is een laagdrempelige muzieksoort, waarbij je als beginneling meteen ‘mee kunt doen’. Daarnaast is het ook een muzieksoort waarin je eeuwig door kunt groeien, zowel verticaal (verdiepen in 1 soort folk) als horizontaal (verschillende soorten folk uit verschillende landen spelen). Bovendien kun je niet alleen muzikaal door blijven groeien, maar ook door je meer te verdiepen in de achtergrond van de muziek die je speelt, zoals de cultuur, tradities, liederen en dansen die erbij horen.

Nog een voordeel van folk, is dat het een ‘levende’ muziekvorm is. Het is, zoals ook de bedoeling, de constante tijd aan verandering onderhevig. Dit komt met name door het feit dat folk van oudsher niet genoteerd werd, maar op gehoor werd overgedragen. Hierdoor ontstonden nieuwe variaties en soms hele nieuwe melodieën. Je bent dus heel vrij in wat je doet (in tegenstelling tot bijvoorbeeld klassiek, waar je toch wel geacht wordt precies te spelen wat er staat…).

Middels deze website probeer ik mensen te interesseren in folk en te motiveren om ook zelf ermee aan de slag te gaan. Hieronder staan de voordelen op rijtje:

- relatief snel leerbaar

- enorme vrijheid (bijv. het mixen van verschillende soorten folk)

- allerlei pakkende melodieën (langzaam, snel, vrolijk, melancholisch, opzwepend)

- met of zonder zang

- je kunt je er enorm in verdiepen (of niet, net wat je zelf wilt)

- het is erg leuk om samen te spelen

Ondanks al deze voordelen is het in het Nederlandse reguliere muziekonderwijs helaas niet makkelijk om met deze muzieksoort in aanraking te komen. Alleen als je net begint met een instrument krijg je misschien en paar simpele ‘volksmelodietjes’ voorgeschoteld, maar die worden al snel afgedaan als kinderachtig. Nee, na een paar jaar mag je ‘echte’ muziek gaan spelen. Het is dan pop, klassiek, jazz en tegenwoordig ook musical waar je het meest mee in aanraking komt; oftewel alles waar we in Nederland vervolgopleidingen voor hebben.

Als je een actieve muziekschool hebt, zijn er misschien korte cursussen ‘wereldmuziek’ te doen, maar je een aantal jaar flink in de folk verdiepen is er meestal niet bij. Waarom is het zo lastig om écht les te krijgen in folk in Nederland, van mensen die er voor hebben gestudeerd, die écht weten hoe het moet? Niet dat je ‘wel eens’ iets folkachtigs krijgt voorgeschoteld. Heel veel mensen vinden folk een aantrekkelijk genre, zelfs als ze het niet eens echt in de gaten hebben. Neem de populariteit van de muziek van Yann Tiersen bij de film ‘Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain’, dat zijn ook ‘moderne’ volksmelodietjes. Vaak simpel, maar heel pakkend.

Klassiek is natuurlijk ook mooi, maar voordat je dat écht kunt spelen, met je je daar heel erg in hebben verdiept, plus je instrument heel goed beheersen. De meeste jongeren die een instrument bespelen zijn tegen die tijd al afgehaakt. Dan zitten ze nog een tijdje me hun (bijvoorbeeld) klarinet in een harmonie en als dat ook niet stoer meer is, komt het ding de kast helemaal niet meer uit. Terwijl, geef zo iemand een lading vlotte klezmer of andere Oost-Europese muziek, en vaak bloeit het weer helemaal op.

Hetzelfde geldt voor viool, ik ken heel wat mensen in mijn omgeving die weer viool zijn gaan spelen omdat ze in aanraking zijn gekomen met Ierse folk. En het is heel lastig om folk op een viool (vanaf dan een ‘fidl’ genoemd) te leren spelen, vooral als je klassiek spelen gewend bent, maar die mensen gaan er wel allemaal mee door omdat ze er zo door worden gegrepen. Dus, volgens mij is er een hele grote groep mensen die door het huidige muziekonderwijs niet naar hun wensen wordt bediend. Als je geen pop-covers wil spelen, klassiek te lastig vindt, jazz te ‘jazzy’ of musical saai, dan kan je in Nederland op de meeste muziekscholen niet terecht.

Ik had dan ook de ‘mazzel’ dat er in de gemeente waar ik woonde geen muziekschool was, en dus les moest krijgen van ‘iemand uit het dorp’. Ik heb dus eigenlijk zonder het zelf te weten op een vrij traditionele folkachtige manier les gehad, namelijk gewoon van iemand die het instrument kan bespelen dat jij wilt leren. Op die manier heb ik acht jaar privéles gehad van iemand zonder een officiële docentenopleiding. Nog meer mazzel was dat zij ook nog van folk bleek te houden en zonder te letten op vervolgopleidingen heeft zij mij enorm in contact gebracht met allerlei soorten folk.

Inmiddels heb ik wel een docentenopleiding gevolgd (1e-graads middelbare school) maar niet in de muziek. Ik had geen zin in vier jaar klassiek of jazz op een conservatorium. In plaats daarvan ben ik mij zelf enorm gaan verdiepen in folk. Eerst Oost-Europees, later Iers/Schots. Om les te krijgen moest ik naar het buitenland, want in Nederland was niet de mogelijkheid om ergens folk op piano-accordeon te krijgen (gek eigenlijk, want dit is hét folkinstrument bij uitstek, helemaal in Nederland). Natuurlijk wel voor beginners, maar ik heb inmiddels leraren nodig die op conservatorium-niveau folkles geven en die heb je niet.

Inmiddels ben ik zo in de muziek gegroeid en ben ik officieel middelbare school-docent, dat ik zelf ook les wil gaan geven. Folkles op een behoorlijk niveau. Dat is redelijk uniek, omdat het niet of nauwelijks op Nederlandse muziekscholen voorkomt. Wel begint de interesse voor folk steeds groter te worden. Mensen die het beginnen te spelen worden er vaak door gegrepen en willen meer spelen en meer leren. Ik wil graag die mogelijkheid bieden.

Welke folklessen kan ik geven? Mijn specialisaties liggen bij het spelen van Keltische folk en Balfolk op piano-accordeon. Hier kan ik mensen op een hoog niveau verder mee helpen. Daarnaast kan ik de beginselen aanleren van Ierse instrumenten als de tin whistle en bodhrán (traditionele Ierse trommel). Ook kan ik je Ierse tunes op gitaar leren begeleiden, tot een behoorlijk ‘sessie-niveau’.

Op het gebied van balfolk kan ik uitleggen hoe de dansen gaan en daarbij hoe ze gespeeld moeten worden. Het leuke aan balfolk, is dat het op het moment enorm in ontwikkeling is. Zelf speel ik in een succesvolle Nederlandse balband: de Gonnagles. Alle muziek die deze band speelt is door de leden nieuw gecomponeerd. Ik heb hier zelf een behoorlijk aandeel in en weet dan ook goed hoe balfolktunes er ‘vanbinnen en –buiten’ uitzien. Ik kan je daarmee ook nieuwe folktunes leren componeren en arrangeren (extra stemmen schrijven).

Qua theorie kan ik je de tradities van de Ierse en Schotse muziek uitleggen, welke soorten tunes er zijn, hoe ze zijn te herkennen en hoe ze in elkaar zitten. Ik kan precies uitleggen hoe de akkoordenschema’s van Ierse en Schotse muziek in elkaar zitten en hoe je die in elke tune makkelijk terug kan vinden (erg handig als je accordeon speelt en je wilt de akkoorden spelen, maar ze staan er niet bij). Ook kan ik desgewenst mensen notenschrift leren lezen (is geen vereiste voor de lessen overigens).

Tot slot heb ik ruime ervaring met het in allerlei verschillende soorten folkformaties spelen (van 2 tot 12 personen) en kan daarom helpen bij het coachen van beginnende folkbandjes. Ik kan de band leren hoe je interessant of ‘dansbaar’ kunt klinken en helpen bij het uitwerken van nieuwe arrangementen.